De boekhouding is een belangrijk onderdeel voor vastgoedeigenaars en ondernemers in de vastgoedsector, om inzicht te krijgen in de resultaten van je onderneming.

Boekhouders gespecialiseerd in vastgoed kunnen je niet alleen helpen met de balans opstellen van de jaarrekening, maar ze kunnen je ook adviseren en helpen om optimale voordelen te halen uit je vastgoedbedrijf. In dit artikel lees je wat een boekhouder voor vastgoed precies doet en wat de voordelen zijn om hen in te schakelen.

Wat doet een boekhouder voor vastgoed zoal?

Een boekhouder die ervaren is op het vlak van onroerend goed weet precies welke wetten, regels en ondernemersregelingen er gelden voor ondernemers in de vastgoedsector.

Wanneer je hen inschakelt, blijft je financiële administratie correct en up-to-date, en kun je je kansen als ondernemer in vastgoed optimaal benutten en zo groeien.

Hieronder zie je de verschillende werkzaamheden die een boekhouder voor vastgoed van je kan overnemen.

  1. Jaarrekeningen en jaarlijkse balans opstellen volgens de geldende kwaliteitseisen van de belastingdienst
  2. Controleren en bijhouden van financiële administratie (volledige boekhouding overnemen)
  3. Fiscaal advies geven over belastingvoordelen en dergelijke
  4. Proactief contact met je opnemen wanneer er mogelijk interessante kansen zijn voor je vastgoedonderneming of als er nieuwe wetten gelden voor vastgoedeigenaars of ondernemers in vastgoed.
  5. Wanneer nodig btw- aangifte doen voor de aan- en verkoop van een bedrijfspand en overdrachtsbelasting
  6. Aangifte inkomstenbelasting en/of vennootschapsbelasting
  7. Salarisadministratie

Wat zijn de voordelen van een boekhouder die gespecialiseerd is in de vastgoedsector?

  1. Je profiteert optimaal van fiscale voordelen omdat deze gespecialiseerde boekhouders goed op de hoogte zijn van de geldende belastingvoordelen binnen de vastgoedsector.
  2. Je jaarrekeningen worden altijd op tijd ingeleverd en je houdt tijd over die je kunt investeren in je vastgoedonderneming en de verkoop en aankoop van onroerend goed.
  3. Wanneer je boekhouder kansen ziet voor je bedrijf zal hij of zij deze altijd met je bespreken en je hier professioneel advies over geven. Zo haal je zo veel mogelijk uit je onderneming en je kansen optimaal benutten.
  4. Je houdt inzicht en overzicht in je bedrijfsvoering en de financiële stand van zaken om zo volgens de juiste strategie te kunnen blijven werken.
  5. Je financiële administratie en jaarrekening wordt volledig correct volgens de geldende normen uitgevoerd. Zo heb je veel minder kans op dat je iets over het hoofd ziet of rekenfouten maakt.